» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :
تارانتینو به عنوان كارگردان، نمایشنامه نویس، هنر پیشه و تهیه كننده شاید یكی از برجسته ترین و به یاد ماندنی ترین استعداد هایی بود كه در اوایل دهه نود میلادی در صنعت سینما پدیدار شد. بر خلاف نسل قبلی فیلم سازان آمریكایی، تارانتینو هنر خود را با تجربه و كار بدست آورده بود و تحصیلات دانشگاهی خاصی در این زمینه نداشت. شاید به همین دلیل بود كه توانست سبك جدید و مستقلی را در صنعت سینما ایجاد كند. فیلم های او تریلر های (فیلم های هیجانی ) بودند كه هوش و ذكاوت خاصی در آنها به كار رفته بود. و مكالمات منحصر به فرد در آنها خود نمایی می كرد. و البته خشونت هم جزء جدایی ناپذیر از این فیلم ها بود.
تارانتینو در ابتدا كار خود را با هنرپیشگی آغاز كرد كه نقش های كوچكی بودند. او مدتی در آرشیو فیلم ساحل منهتن (واقع در ایالت كالیفرنیا ) كار می كرد و در همین زمان دوره های آموزشی را هم در زمینه سینما گذراند.
در مدتی كه او در سواحل منهتن كار می كرد شروع به نوشتن یك فیلمنامه به نام True Romance كرد. و آن را در سال 1987 تكمیل كرد. تارانتینو به همراه همكار خود راجر آوری ( كه او هم در آینده كارگردان شد) به دنبال سرمایه گذار می گشتند، تا فیلمنامه را تبدیل به فیلم كنند. بعد از سال ها چانه زنی و جواب رد شنیدن او تصمیم گرفت فیلمنامه خود یا همان True Romance را بفروشد. True Romance بعد از چند بار دست به دست گشتن به دست كارگردان معروف تونی اسكات افتاد. در مدتی كه تارانتینو به دنبال سرمایه گذار می گشت فیلمنامه Natural Born Killers را نوشت. او بار دیگر توانایی رفتن به دنبال سرمایه گذار را نداشت و فیلمنامه را به شریكش رند واسلر داد. سپس پولی را كه از فیلمنامه True Romance بدست آورده بود برای هزینه های پیش تولید Reservoir Dog (فیلمی درباره یك دزدی نا موفق ) خرج كرد. بعد از اینكه هاروی كیتل حاضر شد در این فیلم بازی كند شركت Live Entertainment سرمایه گذاری روی این فیلم را قبول كرد. این فیلم در فستیوال ساندنس سال 1992 میلادی بر سر زبان ها افتاد. در حالیكه طرفداران و منتقدین زیادی از تارانتینو تمجید كردند ولی افراد زیادی هم بر علیه او قلم زدند. در سال 1993 تارانتینو فیلمنامه بعدی خود را به نام Pulp Fiction (داستان های عامه پسند) نوشت و آن را كارگردانی كرد. این فیلم سیر داستانی سه جنایت در هم تنیده را بیان می كرد. و فیلم پر هزینه True Romance تونی اسكات هم در همان سال اكران شد.
در سال 1994 تارانتینو از یك چهره تازه كار به فردی مشهور تبدیل شده بود. فیلم Pulp Fiction جایزه Plame d'Or را در فستیوال فیلم كینس بدست آورد. و در آن زمان تارانتینو مورد توجه مطبوعات قرار گرفت. قبل از نمایش فیلم در ماه اكتبر الیور استون نسخه ای از Natural Born Killers را روانه سینماها كرد كه بسیار مورد توجه قرار گرفت. تارانتینو مدتی از سینما فاصله گرفت تا بتواند روی فیلمنامه بعدی خود تمركز كند. فیلم Pulp Fiction برایش 8 میلیون دلار درآمد داشت. این فیلم در نهایت 100 میلیون دلار درآمد داشت. و در بسیاری از شهر های آمریكا در صدر جدول فروش بود. Pulp Fiction نامزد دریافت ششمین Academy Awards شد كه شامل بهترین تصویر سازی، بهترین كارگردانی، بهترین فیلمنامه ( برای تارانتینو و اوری )، بهترین هنرپیشه (جان تراولتا)، بهترین بازیگر مرد نقش دوم (ساموئل ال جكسون) و بهترین نقش دوم زن (اما ترومن) می شد.
بعد از این موفقیت تارانتینو در برنامه ها و مصاحبه های مختلف تلوزیونی دعوت می شد و در صدر توجهات قرار داشت. در اوایل سال 1995 میلادی تارانتینو یك قسمت از Four Roomsرا كارگردانی كرد.
تارانتینو در نیمه بعدی دهه 90 نقش چند چهره ای خود را به عنوان هنرپیشه، كارگردان، نویسنده فیلمنامه و تهیه كننده ادامه داد. در سال 1996 برای فیلم جرج كلونی به نام From Dusk Till Down فیلم نامه نوشت و تهیه كنندگی آن را به عهده گرفت. او افتخارات و تحسین های گذشته را با فیلم جكی بروان به عنوان نویسنده فیلم نامه و كارگردان تكرار كرد. و در این فیلم با بازیگر افسانه ای ساموئل ال جكسون همكاری داشت. و این همكاری در رسانه ها جنجال زیادی به پا كرد چون ساموئل در آن دوره درخواست های بزرگی را به عنوان بازیگر رد كرده بود تا در فیلم تارانتینو بازی كند. و در سال 1997 میلادی تارانتینو در مستند Full Till Boogie شركت كرد كه برای فیلم From Dusk Till Down ساخته شده بود. سال بعد هم كار خود را با ایفای نقش در فیلم Julia Sweeney's God Said, ha گذراند و در سال 1999 دوباره پشت دوربین قرار گرفت. تا قسمت بعدی فیلم From Dusk Till Down را با نام Texas Blood Money بسازد.
در اوایل هزاره جدید ترانتینو تا حدودی كم كار بود. او در سال 2001 به عنوان هنرپیشه افتخاری در یك برنامه تلوزیونی با نام Alias شركت كرد.
اواخر سال 2003 میلادی او چهارمین كار خود را با نام KillBill (بیل را بكش) ساخت. و چون داستان آن برای یك فیلم بسیار طولانی بود آنرا به دو قسمت Kill bill 1&2 تبدیل كردند.در قسمت اول KillBill هنرپیشه زن اما ترومن در نقش یك آدمكش به نام براید ظاهر می شود. در این فیلم تلفیقی از سینمای شرقی و آمریكایی كه همه چیز در آن به افراط كشیده شده است را می توان مشاهده كرد. خشونت بیرحمانه جزء جدایی ناپذیر این فیلم است. و به نظر می رسد دیالوگ های شخصیت های فیلم سعی دارند آن را از یك انتقام ساده به یك داستان حماسی تبدیل كنند.
در سال 2005 تارانتینو كارگردانی فیلم Sin City را به عهده گرفت، تا فیلم سازی دیجیتال را تجربه كند.